פרויקט האושר ( The happiness project)

פרויקט האושר ( The happiness project)

גרטשן רובין

לגרטשן רובין באמת יש חיים נהדרים, למעשה כל מי שישמע על חייה לא יחשוב שיש לה סיבה להתלונן ובטח לא לכתוב ספר שלם על איך שהיא השיגה אושר. כי אחרי הכל יש לה בעל אוהב, שתי בנות נהדרות עבודה שתמיד רצתה ובנוסף חיי חברה נהדריםץ אז למה לה לחפש עוד דרכים להיות מאושרת?

בואו לקרוא את התובנות שאליהן היא הגיעה ובכך תוכלו להפוך את חייכם להרבה יותר מאושרים ומעלי משמעות, היא מראה לנו אלו דברים באמת צריך להעריך ומכניסה פרפורציות – בעצם איך להנות מהחיים.
זמן קריאה מוערך: 10 דקות.

במשך כל קיום הדבר הזה שנקרא “אנושות” נאבקנו בשאלה מהו הדבר הזה הנקרא אושר. אריסטו, הפילוסוף היווני האמין שזו המטרה האמיתית של האנושות – להיות מאושרים.

הדרך הראשונה להשגת אושר זה לבצע את החחלטות הטובות עבורך ולקיחת צעדים קטנים, רובין הסופרת נקטה בגישה של עשיית דברים בלי לשהניח אותם בצד בטענה שהיא תעשה זאת אחר כך. היא כל פעם אמרה לעצמה “תעשי זאת עכשיו” ובעצם הייתה נאמנה לעצמה. משפטים קבועים כמו “את לא צריכה להיות טובה בכל דבר” או “רק את שמה לב לטעויות שלך” עזרו לה להישאר במצב רוח טוב גם ברגעי הנפילה שלה.

היא הבינה שלשנות את הדברים הקטנים זה מה שחשוב, לשנות את החיים שלה בלי לשנות בכלל אותם אלא רק את הגישה.            היא רצתה להיות מאושרת יותר ממה שהיא הייתה בדר”כ והשיגה זאת.

תחושת אנרגיה היא מה שגורמת לנו לרהיות פעילים יותר, להשתתף באירועים חברתיים אולי לעסוק גם בספורט וכו’. אין דבר יותר חשוב לאושר מאשר אנרגיה החיונית לגוף שלנו.

אז מה בעצם מייצר את האנרגיה הכל כך חיונית לאושר שלנו? זה אולי נשמע בנאלי ואפילו די מובן מאליו – שינה. שינה, דבר שכולנו לא נותנים לו מספיק שחיבות, לפחות רובנו. חוסר שינה מחליש את המערכת חיסונית שלנו ואת את המטבוליזם אצלנו בנוסף הוא גרם גורם לירידה בזיכרון שלנו. בניגוד לכך, פעילות גופנית לא רק גורמת לנו להראות טוב יותר אלא מפרישה את ההורמונים סרוטנין ודופמין הגורמים לנו לתחושת אושר!

דוגמא למה שרובין עשתה זה היה לקחת מד צעדים ופשוט לעקוב אחריו במשך הימים לראו שהיא מגשימה באמת את המטרה שלה, גם אם זו מטרה של 500 או 10000 צעדים ביום זה משמעותי. גילוי משמעותי שהיא גילתה זה שעבודות בית גורמות לה להיות חסרת אנרגיות ומותשת ולכן היא העיפה את כל מטלות הבית החסרות תועלת. היא הבינה שברגע שהיא דוחה דברים לעשייה, זה גורם לה הלרגיש חסרת תועלת והיא חושבת על זה כל הזמן, אפילו אם אחת מהמטלות שלכם זה גיבוי למחשב עשו זאת ותראו שזה יתן לכם מין וי קטן בלב.

 

מי לא רוצה מערכת יחסים רגועה ולווה? הרי ידוע שמערכות יחסים שמחות מחזיקות מעמד רב יותר.                                    בפרויקט האושר של רובין היא ביססה את את החלק הזה ב2 תובנות:                                                                                         1. אתה לא יכול לשנות את השותף שלך אלא רק את עצמך.                                                                                                   2. מה שאתה עושה כל יום יותר חשוב ממה שאתה עושה מדי פעם.

היא עשתה מאמץ וניסתה לוותר על כל הויכוחים המיותרים, היא הכירה בכך שהנטייה שלה לנדנד לבעלה בקשר לכמה שהיא מותשת רק גורם לאנרגיה רעה בינהם והחליטה להחליף את המילים הגסות שהיא מדברת למילים עדינות יותר כמו “זבל”, זה כבר שיפר את מצב רוחה ואת הזוגיות שלהם.

היא הכירה במשפטו של הסופר הצרפתי “פייר רוורדי” שאמר: אין דבר כזה אהבה אלא רק הוכחה לאהבה. היא החליטה לפנק את בעלה במשך שבוע שלם מבלי לצפות לשום דבר בתמורה,מחוות קטנות כמו פתקים להראות הערכה וכו.. התוצאה הייתה שהיא לא רק שימחה את בעלה אלא גם את עצמה על הדרך בידיעה שהוא מאושר.

מחקרים מראים שבשביל לשכוח מפעילות שלילית אחת צריך לעשות חמישה פעולות חיוביות, זה די הגיוני מכיוון שברגע שהצד השלילי עושה לנו רע ישר אנחנו נפגעים. לכן אנחנו צריכים לפנות מקום לחוויות הטובות ביותר בקשר, ללמוד לריב נכון שזה אומר לא להיגרר לתוך דיון טיפשי בלמה הצד השני טועה אלא לגלות הבנה וסובלנות,לא לקחת כמובן מאליו את האחר.

לא טוב להיות האדם לבדו. חברות – דבר הכרחי מאוד לאושר מכיוון שחברים טובים יכולים להוריד לנו לחץ, להראות לנו פרספקטיבה שונה ובעצם לעזור לנו לשכוח מהצרות הנוכחיות. אנחנו תמיד בסופו של דבר עם ההרגשה כי אין לנו מספיק זמן לכל החברים שלנו. רובין גם חווה את זה, מה שגרם לה להרגיש אשם וכעס

היא החליטה בכוונה להקדיש זמן עבור החיים החברתיים שלה ולמצוא חברים חדשים חלק מהתהליך.                                           היא התחילה עם ההחלטה לזכור תמיד את ימי ההולדת של חבריה, להתקשר אליהם בקביעות ולצאת לעתים קרובות יותר. לפתע נהפכו מכריה החטופים לחלק מחוג ידידיה.

בדיוק כמו ביחסים בחיי הנישואין, מקור גדול של אושר בחברויות מבוסס על נדיבות. ההבנה של רובין היא שהדרך הבטוחה ביותר להיות מאושר היא לגרום לאחרים להיות מאושרים. והדרך הבטוחה ביותר לגרום לאחרים להיות מאושרים היא להיות מאושרת בעצמך. אנחנו לא צריכים לשטוף את החברים שלנו עם מתנות יקרות: המניע את החברים שלנו להמשיך להתרומם מעל עצמם, להיות שם בשבילם כאשר הם זקוקים לנו.

כאשר אנחנו עובדים, אנו מקיימים קשרים חברתיים ומרגישים מוערכים.                                                                              תחושת הצמיחה שאנו מקבלים מעבודה היא מקור בלתי נדלה של ביטחון עצמי והכרה.                                                      ההחלטה להתחיל בקריירה כסופרת היתה צעד אדיר בשבילה, שכן היא באה מעבודה יציבה בתחום המשפטי. אבל זה השתלם: עכשיו התשוקה שלה – כתיבה – היא הקריירה שלה.                                                                                                                   רובין ראתה אתגרים להתמודד עם דברים חדשים זה המפתח על החיפוש שלה אחר האושר.                                                           רובין, למשל, נתנה לעצמה את המטרה השאפתנית של כתיבת רומן בתוך 30 יום. השגת זה גרם לה גאה להפליא ונתן לה דחיפה מוטיבציה רצינית. וזה הגביר השראה לה להתחיל בלוג למרות שהיא לא ידעה דבר על בלוגים.

בתחילה, האתגר של לימוד טכנולוגיית מדיה חדשה היה קשה ומתסכל. אבל היא למדה לקבל את כישלונותיה החולפים כחלק הכרחי ממשימתה. 

בכללי,אם אנחנו רוצים להרגיש מאושרים בעבודה שלנו, אנחנו לא צריכים רק לכוון לרגע שבו המטרה שלנו הושגה סוף סוף.   

אלא, הרגעים הקטנים של הצלחה זה  מה שעושה אותנו מאושרים.

 גורם האושר המרכזי שלנו הוא שיש זמן פנוי של כיף והרפיה.                                                                                             כי אנחנו עושים דברים שאינם משרתים שום מטרה מלבד ההנאה האישית שלנו, מה עושה אותנו מאושרים.

 “כיף” פירוש שונה אצל אחד. ואנחנו מרגישים אשמה כאשר אנחנו רואים שהתחביבים של אחרים הם בעצםיותר יצרתיים משלנו ואפילו התחביבים שלהם זה בעצם מה שאנחנו מגדירים “מטלות”, אפילו אצל רובין זה ככה.

 היא הבינה שגם אם אירועי ספורט, חידות תשבצים או סריגה היו פעילויות פנאי גדולות עבור אנשים אחרים, הם לא היו בהכרח המתאימים לה.

היא גם פתחה קבוצת קריאה לספרות ילדים: מלבד הרגשה שמחה על היותה מעורבת בז’אנר הספרותי החביב עליה, הקשרים החברתיים החדשים הביאו לה גם רגעים נוספים של אושר. אבל התהליך של סינון דרך, ציד ומציאת דברים בתחומים חדשים מביא הרבה שמחה לכן אל תבהלו אם עדיין לא מצאתם את הדברים הנכונים לכם, תהנו מהתהליך.

 

 

כולם יודעים שכסף לא קונה אושר אך קנייה של דברים בעלי ערך ומשמעות בהחלט יכולים להפוך את החיים שלנו לקלים ושווי ערך.

כסף יכול להפוך אותנו ליותר מאושרים ברגע שנתמש בו בתבונה, לדוגמא רובין השקיעה בכסף למען תוכנית כושר טובה, אפשר להשתמש בכסף לקניית קורס מעשיר ומעצים. האמונה הרווצת אומרת שקניית בגדים או מכונית חדשה גורמת לנו לתחושת אושר אך לתקופה קצרה,זאת מכיוון שברגע שאנחנו מתרגלים לרכישות מהסוג הזה זה גורם לנו לחזור לרמת האושר הרגילה.

אם זאת, כולנו יודעים שאכן דברים “שטחיים” מספקים לנו אושר ולכן רובין הרשתה לעצמה מדי פעם להשתמש בכסף שלה לקניית דברים שהם לא רק לשיפור עצמי.

לכן, צריך לעשות את הרכישות הללו פשוט לא במידה שתגרום לנו להתרגל לסיטואציה אלא לראות את זה כמו “פרס”, עלינו לבחור במודע איזה מן הרכישות גומרות לנו הנאה ושמחה אמיתית ולהתרכז בעיקר ברכישות חכמות ונבונות.

 

כאן ועכשיו, גישה שרוב האנשייןם הרוחניים נוקטים בה, זה לא סוד שתמיכה רוחנית בהחלט גורמת לנו לתחושת אושר והבנה והוכרה על מה שיש כאן. חלק מרכזי בפילוסופיה היא ההבנה וגישה המאפשרת לנו רלאות את האושר הנוכחי בכל מצב.

רובין הגיעה לתובנה נוספת האומרת “הימים ארוכים, אך השנים קצרות” משפט זה גרם לה להיות מודעת לכל רגע בפרויקט שלה, לשים לב לכל אירוע שקורה לה ולבחון אותו. גרטשן פשוט עשתה לה מין יומן בו תיארה מה עבר עליה כל יום אם זה חוויה מצחיקה או סתם דיבור עם שתי בנותיה. 

חלק מהחוויה הרוחנית זה להרגיש נוח בכל מה שקשור למות, הדבר גרם לה לעשות את אחת מהמטלות שרוב האנשים נמנעים ממנה, לכתוב את הצוואה שלה ושל בעלה. היא כתבה כל יום ביומנה על מה היא אסירת תודה ומה לא מובן מבחינתה בחיים.

בקיצור, רובין הבינה לפי תבונתה בחלק הזה שההבנה שיש את האפשרות לחיותת רק פעם אחת גורמת לתפוס ביתר שאת כל רגע מאושר בחיים.

לסיכום, לכולנו יש רמת אושר שונה מאשר אצל חברנו וסביבתנו אפילו שונה מיום ליום. אושר זה דבר מורכב אבל כפי שניתן לראות במחקר שגרטשן עשתה ובתבונותיה הוא בהחלט ניתן לשינוי.

פשוט תקחו תמיד צעדים קטנים בכל מה שקשור לשינוי, תדעו שאי אפשר לשנות את ההרגלים שלנו כל כך בקלות אבל זה אפשרי, תתעסקו בהרבה פעילויות ותהיו אקטיביים. בכל מה שקשור לזוגיות, אל תשכחו להבין את הצד השני לתת בלי לחפש לקבל ותתעסקו בעבודה ובתחביבים שרק אתם אוהבים ובכך תפתחו ביטחון והכרה.                                                                                ולבסוף, תחיו את הרגע תוקירו ותכירו בכך שיש לנו רק פעם אחת לחיות ולכן צריך לנצל כל רגע בצד הכי טוב שאפשר.

וכל מה שנותר לנו לאחל לכם זה המון בהצלחה 🙂

אל תשכחו להגיב כאן למטה!

 

 

תגובות פייסבוק
שתף עם חברים!
הרשם לעדכונים & קבל מתנה!

הרשם לעדכונים & קבל מתנה!

רוצה לשנות את ההרגלים שלך במהירות ולהתחיל לחיות כמו שצריך?

נרשמת בהצלחה לקבלת עדכונים!